کد مطلب:210925 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

امام صادق و مشعل داری
در اسلام امروز دیگر احتیاجی در بسط همه كتب فقهی نیست بلكه احتیاج در نشر فقه امامیه است زیرا به قدر كافی مسائل علمی فقه اسلام در عبادات تجزیه و تركیب شده و نقطه ابهامی كمتر هست ولی در عقود و احكام و ایقاعات بسیاری از مسائل از نظر عامه مردم نه تنها به قدر كافی بحث نشده بلكه به حال ابهام مانده كه ملل خارجی گمان كرده اند اسلام از این جهت در نقیصه است مثلا درباره مالكیت - بهداشت عمومی - مالیات و خراج - احیاء اراضی موات. قضا و شهادت و غیره هنوز جای بحث و تتبع و تحقیق



[ صفحه 476]



دارد و مسائل امروز زندگی بین المللی است كه باید حل و هضم گردد.

در حالی كه اسلام در این قسمت هم بی نیاز است و به قدر كافی درباره این مسائل بحث نموده است - امروز باید این مكتب علمی را به دنیا معرفی كرد تا بدانند مسلمین وارث چه علوم و تربیتی می باشند.

مكتب جعفری هیچ نقطه ابهامی باقی نگذاشته است مثلا در باب ادویه نافعه و طریق تغذیه و بهداشت عمومی شیخ حر عاملی در كتاب فصول المهمه كه از نفیس ترین مطبوعات اسلامی است اخبار مفصلی از حضرت امام صادق علیه السلام نقل كرده است كه نمونه طبابت امام ششم می باشد و امكان ندارد یك طبیب حاذق این قدر اطلاع داشته باشد - شرح حال سقراط و افلاطون و بقراط و طبیب هندی - قبطی - سبطی را هم ببینید آن وقت به این حقیقت اعتراف می كنند كه یك مردی در قرن دوم و این همه اطلاعات طبی - جز این نیست كه مؤید من عند الله باشد.

یا درباره مالكیت و اراضی ساحلی و مفتوحةالعنوة كه غیر از مدینه همه جا با جنگ گرفته شد و اراضی آن قابل اجاره و بیع نیست - حضرت امام صادق علیه السلام در تثبیت مالكیت كه بر اصل كار و كوشش به دست می آید و مالكیت زمین را روی عمران و آبادانی و احیاء زمین در سایه ی كار و كوشش قرار داده از پیغمبر خدا (ص) حدیثی نقل می كند كه امروز پس از 14 قرن خردمندان و دانشمندان دنیای بشریت این حقیقت را درك نموده اند.

قال (ص) ان الارض لله جعلها وقفا علی عباده فمن عطل ارضا ثلاثة سنین متوالیة بغیر علة اخذت من یده و رفعت الی غیره.

حدیث نبوی

برای آنكه بهتر و سریعتر پایه های مدنیت بالا رود رسول خدا (ص) فرمود زمین یك موقوفه الهی است كه برای بندگان خود گذاشته تا هر كس به هر مقدار بخواهد و بتواند و استطاعت داشته باشد آباد كند و از بهره مالكانه استفاده نماید و هر كس زمین را تصرف كرد و سه سال معطل گذاشت و آباد و عمران ننمود بدون دلیل در وقفه نهاد باید حاكم شرع آن زمین را از او بگیرد بدهد به كسی كه قدرت احیاء آن را عملا داشته باشد. [1] .



[ صفحه 477]




[1] دوست فاضل معاصر ما آقاي دكتر هادي طبيب زاده درباره مالكيت ارضي در اسلام رساله مشبعي نوشته اند كه بي نظير است.